Friday, December 5, 2014

Hanah kena Demam Panas dan Jangkitan Saluran Pernafasan

Semalam masa balik kerja Hanah nampak ok lagi.  Bila nampak aku bukak pintu, terus menuju pergi kat aku. Cam biasa, nak masuk bilik aku and menyepahkan lagi bilik aku yang sedia dah bersepah. 

Bila dah masuk bilik aku, cam biasa semua benda yang dia nampak dia ambik tapi dia paling suka ambik kerosang aku then letak kat telinga.  da banyak kali aku perhatikan jer.  Hanah ingat kerongsang aku tu subang ke ape haha..

Aku duduk sebelah Hanah tengok dia main then aku sentuh badan dia. Panasnyaaa! Aku cari termometer nak sukat suhu badan Hanah tapi tak jumpe..tah mana Hanah campak. Adoyai time nak guna camni tak jumpe pulak..then aku tanya Hanah, "Hanah nak baring dengan makde?" Kesian tengok dia.  Sedangkan aku yang da tua ni lau badan panas da melepak atas tilam, nikan budak kecik cam dia. "Nanak" kata Hanah maksudnya tak nak pastu dia da start menangis.  Terus aku capai tangan dia then peluk and dodoikan dia..


Gambar Maintain Comel


Masa peluk Hanah aku terbau muntah.  Aku keluar bilik bawa Hanah then tanya mommy Hanah, "Hanah muntah ke?"  Mommy cakap " tak de pun". pelik ada bau tapi tak muntah.  kat leher baju Hanah pun ada kesan.  "Maybe Hanah muntah kat rumah pengasuh kot" berbisik dalam hati. 

Aku bawa Hanah duduk kat sofa then dodoikan dia sambil tengok tv.  tetiba nafas dia berbunyi macam ada kahak yang banyak pastu dia nak menangis.  Dia macam susah nak bernafas and degupan jantung dia laju sangat.  Aku tepuk belakang badan dia then usap - usap bagi dia senang nak bernafas.  Minta maaflah Hanah, makde tak de sijil jururawat so tu jer yang terbaik makde boleh buat. and then nafas dia da tak bunyi.  Ok kira menjadi jugakla cara aku tuh..

Aku baringkan Hanah atas badan aku sebab aku perasaan bila dia dalam kedudukan baring macam biasa, dia lagi susah nak bernafas.  tiap kali nafas dia berbunyi, aku tepuk and usap belakang badan Hanah and dia pun nampak cam selesa bila aku buat macam tu.  

Malam tu lepas makan malam, mommy bawa Hanah gi klinik. Aku tak leh ikut.  Pakcik, mak cik and nenek aku on the way datang rumah.  Dalam pukul 10.57 malam, daddy Hanah hantar video Hanah tengah pakai nebulizer. Menjerit - jerit dia menangis katanya "Nanak, nanak" hmmm sayu hati tengok.

Doktor cakap Hanah kena jangkitan salur pernafasan and demam panas (40'C). Kesiannya Hanah hmmm..

to be continue.....

2 comments:

  1. Ciannya.. semoga Hanah cepat sembuh. Terror Makde , leh apply nursing ni

    ReplyDelete
  2. tq ty..makde takleh apply nurse..nti patient muntah makde pun muntah X_X

    ReplyDelete